V zdrvujúcej väčšine sa v obchodoch s odevmi a textilom vôbec jedná výhradne o ázijský tovar.Extra lacno zaobstaráte oblečenie v obchodoch ako napríklad Pepco, Kik.Ale ani v ďalších obchodoch, kde obvykle zaobstaráte o niečo vyššiu kvalitu, ako sú napríklad H&M, Lindex a pod.sa nenechajte mýliť, je to stále a stále len Ázie, tj.Čína, Bangladéš, Taiwan a pod.Podobne sú na tom aj obchodné reťazce ako Tesco alebo Lidl alebo najznámejšie zásielkové obchody ako napríklad Tchibo a pod.
Všetky veľké značky vyrábajú v Ázii.Je to celkom pochopiteľné.V množstve, v ktorom sú títo veľkí hráči schopní tovar predať, je nemožné ho vyrobiť priamo tu v Európe.Resp.ono by to zrejme možné bolo, ale za úplne iné ceny a prostredie textilného priemyslu by sa muselo od základu premeniť, narovnať, aby bolo niečo také možné realizovať.Z pultov by potom zmizol tento superlacný tovar a zvyšok tovaru by museli obchodníci predávať s takými maržami, s akými ho predávame my, českí výrobcovia.Áno, ťažko by sa potom financovali obrovské drahé predajne vo veľkých nákupných centrách atď., tovar by nebol dostupný vždy a všade.Verím tomu, že by sa so zvýšením cien i znížením dostupnosti premenilo aj celkové vnímanie textilu a toľko by sa s ním neplytvalo.Textilný priemysel je obrovským zaťažením pre planétu a ak by ľudia oblečení kupovali menej, lepšie sa k nemu správali, recyklovali ho (opravovali), bolo by to na prospech všetkým.Ako už naše babičky- látali ponožky, silonky boli nesmrteľné, nosili sa na opravu, deravé obliečky spracovali na utierky a pod.
Aj české značky vyrábajú v Číne
S rozšírením predajov končí pri ázijskej výrobe aj české značky, ktoré zistili, že vedia predať viac, než sú schopné vyrobiť, popr.že za bežne obchodovateľnú cenu niečo schopné vyrobiť tu v SR jednoducho vôbec nie sú.Alebo sú, ale ak to výrobia v Číne, majú niekoľkonásobnú maržu, teda môžu viac investovať do marketingu a rovnako majú väčšie zisky.Tomu sa potom veľmi ťažko konkuruje, pretože český výrobca nemá ani omylom také rozpočty na reklamu a na internete predávame všetci a konkurenčné prostredie je tam neľútosné a s každým rokom je propagácia drahšia a drahšia.Bežne už je prakticky nemožné dostať sa pod 15% PNO (posil na obrate), mnohé značky "idú" aj s oveľa väčším PNO.Teda si predstavte, že min., 15% ceny výrobku (väčšinou viac), ktorý si zakúpite tak, že ste predtým klikli na reklamu naň, ide prevádzkovateľovi platformy, v drvivej väčšine Googlu alebo Mete (Facebook, Instagram). Pokiaľ cena nie je tou motiváciou č.1 (a väčšinou asi je), potom nedostatočné výrobné kapacity jej naozaj byť môžu.V takej fáze totiž každá firma stojí pred rozhodnutím, či sa ďalej nerozvíjať v zmysle zvýšenia objemu zákaziek alebo šiť „vonku“.Sú firmy, ktoré zostávajú za takých podmienok v SR a firmy, ktoré sa rozhodnú šiť úplne alebo sčasti vonku.Firiem, čo sa rozhodli šiť vonku, je naozaj veľké množstvo.Tých, ktoré priznajú, že šijú v Číne, je už menej.Obvykle sa zahmlievajú niečo v tom zmysle, že vo východnej Európe, alebo sa o tom taktne mlčia, kde že sa to vlastne šije, ale takmer vždy je to Čína, Bangladéš alebo Taiwan.Informácie o tom, kde výrobok vznikol, by mala byť vždy priamo na etikete výrobku, tj.to známe Made in China často nájdete aj tam, kde to naozaj nečakáte, pretože firma sa prezentuje napríklad veľa „česky“.Skúste niekedy žmurknúť na etikety, budete treba veľmi prekvapení. Vzhľadom na to, že mnohé značky, ktoré vyrábajú v Číne, ponúkajú ďalším značkám tzv.white label produkty, tj produkty, na ktoré dajú etiketu a značku, akú chcete, mnohokrát sa o pôvode výrobku nedozviete vôbec.Takých ponúk už sme dostali neúrekom.Ak chcete rýdzo slovenský tovar, nezostáva nič iné len spoľahnúť sa na značky, ktorým osobne dôverujete.
Prečo sa vlastne textil šije zrovna v Ázii?
Tak jednou odpoveďou za všetkých je cena výrobkov, a to kvôli veľmi nízkym nákladom na pracovnú silu.Jeden dolár (alebo ak chcete koruna alebo napríklad euro) v SR má úplne inú hodnotu ako v Ázii.To všetci vieme a nič s tým nenarobíme.Ale dobrá, poďme si treba povedať, že nemusíme zarobiť toľko, ale že stále je možné vyrobiť tovar v Čechách za takú cenu, aby bol predajný.Nikdy z toho nezarobíme toľko, ako keď si ho objednáme v Číne, ale buď, poďme si povedať, že do toho ideme, aj keď nám potom nezostane toľko na marketing, popr.prevádzka predajní a pod., ako veľkým hráčom.Na čo narazíme v prvom rade?Na nedostatok pracovnej sily, hlavne tej kvalifikovanej.Mám teraz na mysli remeselne kvalifikovaných, v našom prípade krajčírky alebo šičky. krajčírka ako ohrozený druh Zjednodušená "rovnica" je: veľa konkurencie lacného tovaru = menej a menej výrobcov = málo pracovného uplatnenia = málo dievčat a žien, čo sa rozhodnú vyučiť sa krajčírkou kvôli nedostatku budúceho pracovného uplatnenia.V množstve miest učebné odbory ( krajčírka, šička) majú minimálnu účasť, otvárajú napríklad len ob rok alebo boli zrušené úplne.Keď sa dievča krajčírkou vyučí, má málo možností, kde sa môže uplatniť, hľadá horšie prácu, teda vezme zavďak aj zle platenou prácou.
Krajčírka ako ohrozený druh
Zjednodušená "rovnica" je: veľa konkurencie lacného tovaru = menej a menej výrobcov = málo pracovného uplatnenia = málo dievčat a žien, čo sa rozhodnú vyučiť sa krajčírkou kvôli nedostatku budúceho pracovného uplatnenia.V množstve miest učebné odbory ( krajčírka, šička) majú minimálnu účasť, otvárajú napríklad len ob rok alebo boli zrušené úplne.Keď sa dievča krajčírkou vyučí, má málo možností, kde sa môže uplatniť, hľadá horšie prácu, teda vezme zavďak aj zle platenú prácu.Bohužiaľ v ČR je táto práca mzdovo silne podhodnotená, málokde si šičky zarobia viac ako minimálnu mzdu.Pre nás je to paradox, my všetci malí českí výrobcovia krajčírky hľadáme všade možne a verím tomu, že veľa z nás si ich rozmaznáva a dobre im platí, napriek tomu sa stále dozvedáte o firmách, ktoré platia len základ.Áno, potrebujú niekde konkurovať cenou, ale paradoxne je to obvykle vo väčších dielňach kde šijú tovar na vývoz, napr.pre nemecké a rakúske firmy.Takže stále naša krajina poskytuje lacnú pracovnú silu pre „západ“ a českých značiek je málo a nemajú krajčírky, čo by šili.Často tieto krajčírky, aj keď majú možnosť lepšie platenej práce, so zubami nechtami držia svoje zle platené práce, pretože v nej majú po rokoch „svoje isté“.A čo keď pôjdu inam a tam im to napríklad nepôjde, a potom zostanú na dlažbe a iná firma, kde hľadajú krajčírky, už v blízkosti nie je?Radšej zostaneme, kde sme... A kruh sa uzatvára, krajčírok bude menej a menej, kým bude možnosť v iných odboroch si zarobiť viac.
Čo to vlastne je, poctivá česká výroba?
Znie to trochu ako klišé, napríklad ako „zlaté české ručičky“ a pod.Ale pre lokálnych výrobcov je vždy ťažšie sa presadiť a udržať na trhu, pretože sú menej cenovo konkurencieschopní, nestojí za nimi taký kapitál, také predaje, ani také výrobné kapacity, aby mohli mať taký široký sortiment a vyjednali vždy s dodávateľmi tie najlepšie možné ceny.Pre svoju existenciu nutne potrebujú, aby sa k nim zákazníci vracali a odporúčali ich ďalej.To nejde bez kvality, dobrého zákazníckeho servisu a dobrého mena.Český výrobca sa nemôže na nič vyhovárať, pretože je v priamom kontakte so zákazníkom a ručí za svoj tovar, pokiaľ chce, aby sa jeho firma mohla rozvíjať. Pod dohľadom úradov aj zákazníkov České výrobky vznikajú v podmienkach kontrolovateľných českými orgánmi ako sú napr.finančný úrad, KHS, colný úrad (pri dovoze materiálov alebo strojného vybavenia).Český výrobca je živnostník alebo firma so sídlom aj výrobnou prevádzkarňou v Českej republike.Je pre neho životne nevyhnutné vyrábať v súlade so všetkými predpismi, nariadeniami a vyhláškami platnými v Českej republike.Pokiaľ český výrobok zakúpite, môžete si dohľadať pomerne veľké množstvo informácií nielen o tom, kde tovar vznikol, ale aj kto a prečo a ako ho vyrába, aké majú s konkrétnym výrobkom skúsenosti ostatní zákazníci, výrobcu väčšinou nájdete na sociálnych sieťach, kde môžete sledovať jehopríspevky aj komentáre jeho zákazníkov.S akýmikoľvek prípadnými problémami, nejasnosťami alebo otázkami sa môžete obrátiť priamo na výrobcu.Výrobca si je vedomý toho, že negatívne recenzie sa šíria oveľa rýchlejšie ako pozitívna skúsenosť a bude sa vo väčšine prípadov snažiť o maximálnu súčinnosť s Vami, pokiaľ je to možné av súlade s jeho princípmi.
S vlastnou kožou na trh
S českým výrobcom sa môžete hocikedy osobne vidieť na rôznych predajných akciách, v sídle jeho firmy alebo na predajni, alebo sa s ním aspoň počuť po telefóne.Väčšina výrobcov sa veľmi dobre orientuje v sortimente, ktorý vyrába, a dokážu Vám ponúknuť lepšiu, sofistikovanejšiu zákaznícku podporu, než Vám môžu ponúknuť predajcovia tovaru vyrábaného v zahraničí.Menší českí výrobcovia idú hocikedy „na trh“ doslova s vlastnou kožou, zákazník sa dozvie všeličo aj o ich súkromí.Nie každému výrobcovi to môže byť príjemné (nie každý to robí), ale robia čo vedia a čo im pripadá, že funguje okrem iného aj z hľadiska marketingu.Českí výrobcovia vám, zákazníkom, venujú oveľa viac svojho osobného času napr.pri zodpovedaní otázok a pod., než to robia svetové firmy, a väčšinou ide o priamy kontakt s praxou kvalifikovaným odborníkom, ktorý o tovare naozaj niečo vie, na rozdiel od pracovníkov zákazníckych servisov alebo predajní, ktorých znalosti produktov sú obmedzené napr.na odkazovanie na tabuľku veľkostí alebo materiál uvedený v parametroch. Dievčatá pre všetko Nie je ľahké robiť zároveň dve úplne odlišné veci - vyrábať a predávať.To zase majú veľkí hráči jednoduchšie, zameriavajú všetky svoje sily do predaja a vedia, ako ho robiť.Výrobu rieši niekto iný.Menší českí výrobcovia ako napríklad my sú také „dievčatá pre všetko“.Začíname obvykle z ničoho, každý štartujeme z inej profesie, s inými znalosťami a skúsenosťami a pokiaľ svoju prácu robíme dobre a našli sme napríklad akú takú dieru na trhu, darí sa nám a rozvíjame sa, s vedomím toho, že stále nie sme dosť veľkí na to., aby nás nemohol niekto prevalcovať.:-)
Všetko sa učíme za pochodu, pretože náš štart z nuly neumožňuje na všetko si najať ľudí, a preto sme všetci také dievčatá pre všetko, čo je však výhoda pre vás ako zákazníka.Tomu, čo robíme, jednoducho rozumieme.Strihy, materiály, dodávatelia, atesty, fotky, správa e-shopu, účtovníctvo, práca so zamestnancami a spolupracujúcimi SZČO, marketing, a to nepočítam čisto tie prevádzkové záležitosti, ako prácu vo výrobe, na sklade, fakturácii, komunikácii so zákazníkmi i dodávateľmi atď..atď. Rovnako tak obvykle všetci začíname s nulovým alebo minimálnym kapitálom.A tak je to hocikedy tak, že kto má dobrý výrobok, nemá napríklad dobrý marketing a nie je ho bohužiaľ dosť vidieť.To sa, povedala by som, v posledných rokoch veľmi mení.Českí výrobcovia sú obvykle veľmi aktívni na sociálnych sieťach (tu napríklad my máme hoooodne veľké rezervy :-) ) as obmedzenou výrobnou kapacitou, s ktorou sa asi väčšina z nás stretáva, to hocikedy stačí.Ja treba najzásadnejšie veci pre internetový internetový marketing zistila až po viac ako 10 rokoch existencie firmy, človek nemá nejako čas sa tam zaoberať, keď to "nejako" funguje.:-) Každopádne to, čo stačilo skôr, už dnes nestačí, prostredie internetového biznisu sa veľmi rýchlo vyvíja a treba ísť s dobou.Dnes už je teda veľa kvalitných e-shopových platforiem, ktoré sú dosť intuitívne a človeka všeličo naučia.stojí skutočná usilovnosť a poctivosť.